اخبار

رویداد های خبری مهم دهه 70

در این مطلب مهم ترین اخبار دهه 70 را با هم مرور می‌ کنیم. رویدادی که ما برای یک سال انتخاب کردیم، همیشه در زمان وقوعش پرمخاطب‌ترین داستان نبوده، اما بعد ها نشان داد که بیشترین تأثیر را در تاریخ دارد.فیلم های غمگین را ببینید.

نقاط عطف عمده در حقوق مدنی، جنگ‌ها و درگیری‌ها، و پیشرفت‌های علمی و پزشکی در پوشش خبری در این دوره زمانی خودنمایی می‌کنند. همانطور که تکنولوژی تکامل یافت و زندگی ما را تغییر داد، ایده‌های مترقی نیز جای خود را پیدا کردند و جهان را تغییر دادند. زنان و آمریکایی های آفریقایی تبار خواستار حقوق مساوی بودند و اغلب آنچه خواستند به دست آوردند. در اینجا مهمترین نقاط عطف حقوق بشر از سال 2000 به بعد آورده شده است. بهترین فیلم هندی را ببینید.

1974: نیکسون استعفا داد

• تاریخ: 8 اوت

• مکان: واشنگتن دی سی.

رئیس جمهور ریچارد نیکسون استعفای خود را در بحبوحه مراحل استیضاح ناشی از رسوایی واترگیت و تلاش دولت برای مقاومت در برابر تحقیقات کنگره اعلام می کند. این رسوایی سوء استفاده از قدرت توسط کاخ سفید را پس از دستگیری پنج سارق که به دفتر مرکزی کمیته ملی دموکرات ها در مجتمع اداری واترگیت در واشنگتن دی سی دستگیر شدند، افشا می کند. نیکسون تنها رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده است که استعفا داده است.

1975: سقوط سایگون

• تاریخ: 30 آوریل

• مکان: ویتنام جنوبی

دو سال پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی از ویتنام، نیروهای کمونیست از ویتنام شمالی سایگون را تصرف کردند و نزدیک به دو دهه جنگ بی امان در شالیزارها و جنگل های آن کشور آسیای جنوب شرقی پایان دادند. تعداد کل تلفات جانی برای ایالات متحده 58220 نفر است.

1976: کنکورد سفر هوایی را تغییر داد

• تاریخ: 21 ژانویه

• مکان: لندن و پاریس

دو جت کنکورد مافوق صوت به طور همزمان بلند می شوند – یکی از لندن به بحرین که توسط بریتیش ایرویز اداره می شود و دیگری از پاریس به ریودوژانیرو از طریق داکار در سنگال که توسط ایرفرانس اداره می شود – این اولین باری است که مسافران از سفر تجاری با سرعتی بالاتر لذت می برند. سرعت صوت اگرچه سفر با یکی از 16 کنکورد که تا به حال به خدمت گرفته شده می تواند زمان سفر از نیویورک تا لندن را به نصف کاهش دهد، هزینه های بالای نگهداری، قیمت بلیت های بالا و همچنین یک تصادف مرگبار در سال 2000، سرنوشت این سفر ها را رقم زد.

1977: ظهور رایانه شخصی

• تاریخ: ژانویه

• مکان: شیکاگو

رایانه های شخصی خانگی در دهه 1970 شروع به ظهور کردند، اما بسیاری از نسخه های اولیه شبیه ماشین حساب هایی بودند که به تلویزیون وصل می شدند. با این حال، در سال 1977، کامپیوتر خانگی رومیزی شروع به شبیه شدن به نسخه‌های مدرن‌تر می‌کند – با یک صفحه کامپیوتر همراه، متصل یا جداگانه و یک نوار مغناطیسی یا دستگاه ذخیره‌سازی دیسک فلاپی. Commodore PET در نمایشگاه Consumer Electronics در شیکاگو در همان سال رونمایی شد، در حالی که اولین Apple II و Radio Shack’s TRS-80 نیز به فروش می‌رسند.

1978: خودکشی دسته جمعی یک فرقه

• تاریخ: 18 نوامبر

• مکان: جونزتاون، گویان

بیش از 900 نفر در یکی از بدترین اقدامات ثبت شده مربوط به قتل عام-خودکشی یک فرقه جان خود را از دست دادند، زیرا تقریباً همه قربانیان و عاملان یک نوشیدنی پودری حاوی سیانور نوشیدند. بیشتر قربانیان آمریکایی بودند و از طرفداران رهبر فرقه معبد خلق، جیم جونز، واعظ سابق آموزش دیده. در میان کشته شدگان 276 کودک هم وجود داشت. تعداد کمی از جداشدگان فرقه توسط افراد مسلح معبد مردم کشته شدند و همچنین لئو رایان، نماینده کنگره کالیفرنیا را که برای تحقیق در مورد جونزتاون به گویان رفته بود، کشتند.

1358: جمهوری اسلامی در ایران متولد شد

• تاریخ: 11 فوریه

• مکان: تهران

بدتر شدن شرایط اقتصادی، افزایش نارضایتی از دولت و حمایت گسترده از رهبر مذهبی در تبعید به سلطنت محمدرضا شاه پهلوی پایان داد. شاه و خانواده اش در ژانویه 1979 از ایران رفتند. در 11 فوریه، سلطنت منحل شد و در 1 آوریل، خمینی ایران را جمهوری اسلامی اعلام کرد. او با حمایت روحانیون کشور و پیروان آنها، بازسازی جامعه ایران را بر اساس اصول مذهبی محافظه کارانه آغاز می کند. در ماه نوامبر، گروهی از مردم به سفارت ایالات متحده حمله کردند و بیش از 60 آمریکایی را گروگان گرفتند. این بحران در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد تأثیرگذار بود و تا ژانویه 1981 به طور کامل حل نشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن