اخبار

اخبار داغ روزنامه ها در دهه 80 میلادی

1980: ریگان انتخاب شد

• تاریخ: 4 نوامبر

• مکان: واشنگتن دی سی.

در شرایطی که ایالات متحده در وضعیت ناخوشایند اقتصادی قرار دارد و بحران گروگانگیری در ایران، ریاست جمهوری جیمی کارتر را مختل کرده است، رونالد ریگان با قاطعیت به عنوان چهلمین رئیس جمهور انتخاب می شود. ریگان که دو دوره خدمت می کرد، مسن ترین مردی بود که در آن زمان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. انتخاب ریگان مسیر سیاست آمریکا را تغییر می دهد و عصر رهبری محافظه کار را آغاز می کند. در دوران تصدی خود، او رویکرد تهاجمی تری نسبت به اتحاد جماهیر شوروی در پیش گرفت و هزینه های دفاعی را افزایش داد. ریگان کنگره را متقاعد می کند که مالیات ها را کاهش دهد، اقدامی که بسیاری از اقتصاددانان آن را باعث رونق اقتصادی در دهه 1980 می دانند.

1981: ایدز آمریکا را تحت تاثیر قرار داد

• تاریخ: 5 ژوئن

• مکان: لس آنجلس

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گزارشی درباره پنج مرد همجنس‌گرا منتشر می‌کند که توسط پزشکان محلی به نوع نادری از ذات‌الریه مبتلا شده‌اند – اولین موارد گزارش شده در ایالات متحده از آنچه که بعداً به عنوان HIV/AIDS شناخته شد. بیماری خودایمنی عفونی به قدری سریع گسترش می یابد که تا پایان سال 1982، 500 آمریکایی به دلیل آنچه CDC بعداً آن را سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز می نامد، جان خود را از دست دادند. تعداد قربانیان تا سال 1985 به 5000 نفر افزایش خواهد یافت.

1982: مکزیک بحران بدهی منطقه ای را آغاز کرد

• تاریخ: 12 اوت

• مکان: مکزیکو سیتی

رکود اقتصادی جهانی در دهه‌های 1970 و اوایل دهه 1980 و همچنین استقراض بیش از حد در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای آمریکای لاتین زمانی به پایان می‌رسد که خسوس سیلوا هرتزوگ، وزیر دارایی مکزیک به فدرال رزرو آمریکا گفت که کشورش دیگر نمی‌تواند بدهی 80 میلیارد دلاری خود را تامین کند. پس از اعلام این خبر، وام دهندگان متوجه شدند که تقریباً هر کشوری در آمریکای لاتین به رهبری برزیل، آرژانتین و مکزیک قادر به بازپرداخت وام نیستند. این بحران منجر به سال‌ها کاهش دستمزدها، رشد اقتصادی ضعیف تا منفی، بیکاری فوق‌العاده، اقدامات ریاضت اقتصادی شدید و بی‌ثباتی سیاسی – معروف به «دهه گمشده» در آمریکای لاتین خواهد شد.

1983: اینترنت متولد شد

• تاریخ: 1 ژانویه

• مکان: چندگانه

اینترنت همانطور که امروزه می شناسیم – مجموعه ای به ظاهر بی پایان از وب سایت های میزبانی شده بر روی سرورهای پراکنده در سراسر جهان – هنوز بیش از یک دهه با آن فاصله دارد. با این حال، در آغاز سال 1983، شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPANET) – شبکه‌ای کوچک برای دانشگاهیان و محققان – به پروتکل استاندارد TCP/IP شبکه جهانی وب منتقل شد. این پروتکل به سنگ بنای اینترنتی و پایه فنی تبدیل خواهد شد زیرا فضای آدرس موجود را گسترش می دهد. این پروتکل همچنین شبکه را غیرمتمرکز می کند، بنابراین دسترسی را نیز گسترش می دهد.

1984: مواد شیمیایی هزاران نفر را در هند کشت

• تاریخ: 2 دسامبر

• مکان: بوپال، هند

فاجعه شیمیایی در بوپال هنوز هم بدترین فاجعه صنعتی تاریخ در نظر گرفته می شود. حدود 30 تن متیل ایزوسیانات، یک گاز صنعتی که برای تولید آفت کش استفاده می شود، در کارخانه Union Carbide Corp. بر اساس برآوردهای دولت هند، حدود 600000 نفر از ساکنان فقیر شهرک های زاغه ای مجاور در معرض یک ترکیب بسیار سمی هستند که حدود 15000 نفر و حیوانات مزرعه بی شماری را می کشد. این فاجعه منجر به نسلی از نقایص مادرزادی می شود. تا به امروز، مردم محلی ادعا می کنند که این سایت متروکه مملو از مواد سمی است که توسط Union Carbide که در سال 2001 توسط Dow Chemical خریداری شد، به جا مانده است.

1985: دیدار ریگان و گورباچف

• تاریخ: 19 نوامبر

• مکان: ژنو

ریگان علیرغم انتقادات اغلب ستیزه جویانه خود از اتحاد جماهیر شوروی، پذیرفت که با همتای خود، میخائیل گورباچف، در ژنو در اولین دیدار بین رهبران دو دشمن جنگ سرد در نزدیک به یک دهه اخیر ملاقات کند. اگرچه این دیدار محتوای کمی دارد، اما آغازگر رابطه نزدیک‌تر بین این دو مرد است که به نظر می‌رسد هر دو متعهد به کاهش مسابقه تسلیحات هسته‌ای بین دو ابرقدرت هسته‌ای هستند.

1986: فاجعه چرنوبیل

• تاریخ: 26 آوریل

• مکان: پریپیات، اتحاد جماهیر شوروی

ترکیبی از طراحی ضعیف و خطای انسانی منجر به افزایش برق در یک راکتور در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل می‌شود. این منجر به انفجاری عظیم می شود که مواد بسیار رادیواکتیو را در هوا قرار می دهد. مقامات شوروی سعی می کنند این حادثه را پنهان کنند، اما دانشمندان سوئدی متوجه افزایش سطوح رادیواکتیو می شوند. کمی بیش از یک هفته طول می کشد تا انتشارات رادیواکتیو مهار شود، اما در آن زمان ذرات رادیواکتیو هزاران مایل توسط جریان باد به کشورهای دورتر از فرانسه پخش شده بودند. منطقه ای به وسعت 1600 مایل مربع در اطراف این کارخانه که به عنوان “منطقه محرومیت” شناخته می شود ناامن تلقی می شود و بیش از 220000 نفر باید اسکان داده شوند. تشعشعات باعث بدشکلی در دام های مجاور و سرطان در بسیاری از افراد نزدیک انفجار می شود. اگرچه دستیابی به ارقام دقیق دشوار است، اما سازمان ملل سالها بعد گزارش داد که بیش از 20000 مورد سرطان تیروئید در کودکانی که در مناطق آسیب دیده بودند وجود داشت. فاجعه چرنوبیل هنوز هم بدترین شکست انرژی هسته ای در تاریخ تلقی می شود.

1987: مخازن بورس

• تاریخ: 19 اکتبر

• مکان: در سراسر جهان

میانگین صنعتی داوجونز در 19 اکتبر 1987 که بعدها دوشنبه سیاه نامیده شد، 508 واحد یا بیش از 22 درصد سقوط کرد. این افت، از نظر درصد، بدتر از سقوط در سال 1929 است. همچنین بدتر از سقوط بازار پس از حملات تروریستی 9-11 و بحران مالی 2008 است. از جمله دلایلی که برای این کاهش ذکر شد، افزایش تنش در خلیج فارس، نگرانی از افزایش نرخ بهره و اعتقاد به پایان یافتن بازار صعودی است. تجارت کامپیوتری، که در آن زمان نسبتاً جدید بود، سفارشات تجاری را تسریع می بخشد، که افت بازار را سرعت می بخشد. در نتیجه فروپاشی، صرافی ها به اصطلاح قطع کننده های مدار را در محل قرار دادند که قصد داشتند در صورت سقوط بیش از حد سهام، معاملات را متوقف کنند. این اقدام به‌منظور فراهم کردن یک دوره استراحت برای سرمایه‌گذاران و جلوگیری از هراس طراحی شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *