تکنولوژی

مقایسه ی چیپست Apple A16 Bionic و Snapdragon 8+ Gen 1

این یک واقعیت شناخته شده است که بسیاری از تولیدکنندگان چیپست مانند کوالکام، مدیاتک و سامسونگ در تلاش برای رسیدن به آخرین چیپست بیونیک A16 اپل هستند. این مقاله به مقایسه دقیق چیپست های A16 Bionic و Snapdragon 8+ Gen 1 می پردازد.ساخت وبلاگ

CPU

برای شروع کار با CPU، تراشه A16 Bionic دارای یک CPU 6 هسته ای است که شامل نزدیک به 16 میلیارد ترانزیستور است و بر روی یک چیپ ست ساخته شده 4 نانومتری ساخته شده است. چیپست A16 Bionic نیز مانند سایر چیپست های سری A گوشی های اپل از 4 هسته با کارایی بالا و 2 هسته با کارایی بالا تشکیل شده است.

در مقابل، پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1 از 8 هسته تشکیل شده است که یک هسته آن با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، سه هسته با سرعت 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته دیگر با فرکانس 1.8 گیگاهرتز.وبلاگ ساز فارسی

بر اساس نمودار منتشر شده توسط اپل، چیپست A16 Bionic در مقایسه با پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1 25 درصد کارآمدتر است. همچنین اپل اعلام کرده است که توان مصرفی هسته های پربازده یک سوم توان مصرفی چیپست های رقیب است.

پردازنده گرافیکی

A16 Bionic اپل مانند نسل های قبلی خود دارای پردازنده گرافیکی 5 هسته ای است. با این حال، پهنای باند تراشه A16 نسبت به پردازنده های قبلی سری A 50 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، آخرین A16 Bionic دارای یک موتور نمایشگر جدید است که نمایشگر همیشه روشن و کارهای گرافیکی فشرده را بسیار روان انجام می دهد.

Snapdragon 8+ Gen 1، از طرف دیگر، دارای پردازنده گرافیکی Adreno 730 است که بهترین گزینه برای بازی، رندر و گرافیک بسیار شدید است. اگر به دنبال عملکرد گرافیکی پایدار با نرخ تازه سازی بالا هستید، اسنپدراگون 8+ Gen 1 با موتور حرکتی فریم اختصاصی ارائه می شود.

به طور کلی، A16 Bionic در مقایسه با پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1 از نظر عملکرد 50 درصد برتری دارد.

پردازشگر سیگنال تصویر

A16 Bionic در iPhone 14 Pro می تواند 4 تریلیون عملیات را برای هر کلیک روی عکس انجام دهد. محاسبات عکاسی در 14 Pro و Pro Max عالی است، به خصوص برای سنسور اصلی 48MP. علاوه بر این، تراشه A16 Bionic همچنین دارای یک موتور Photonic است که به تولید عکس‌هایی با وضوح بالا، هایلایت و سایه کمک می‌کند.

هنگام عکاسی از اشیاء در حال حرکت، ISP در A16 Bionic از ویژگی تثبیت کننده تصویر نوری استفاده می کند. ویدیوهای Dolby Vision و ProRes را نیز می توان در A16 Bionic ضبط کرد.

از سوی دیگر، اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 دارای یک ISP سه گانه 18 بیتی است که قادر به ضبط 3.2 گیگاپیکسل در ثانیه است. حتی ویدیوهای 8K HDR را می توان بدون هیچ تاخیری در ISP ضبط کرد.

هر دو پردازنده در هنگام پردازش تصویر به اندازه کافی قدرتمند هستند. با این حال، بر اساس استفاده از سخت افزار توسط سازنده، خروجی تصویر متفاوت است.

عملکرد بازی

A16 Bionic به دلیل داشتن پردازنده گرافیکی 5 هسته ای و پردازش سیگنال تصویر به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند بازی های گرافیکی فشرده را مدیریت کند. با توجه به بهینه سازی شگفت انگیز پردازنده، این چیپست می تواند هر بازی گرافیکی بالا را بدون هیچ تاخیری انجام دهد.

از سوی دیگر، Qualcomm Snapdragon 8+ Gen 1 یک SoC رده بالا است که با پردازش گرافیکی قدرتمند برای مدیریت بازی‌های سطح بالایی مانند PUBG، Call of Duty و Fortnite ارائه می‌شود.

باز هم، هر دوی این پردازنده ها به اندازه کافی خوب هستند تا بازی های گرافیکی فشرده را انجام دهند.

قابلیت اتصال 5G

A16 Bionic از مودم 5G کوالکام برای اتصال استفاده می کند. فرکانس‌های زیر 6 گیگاهرتز و میلی‌متر موج در پورتوریکو و منطقه ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند. در سایر مناطق، همه باندهای دیگر 5G پشتیبانی می شوند.

از سوی دیگر، چیپست اسنپدراگون 8+ نسل 1 کوالکام از یک مودم یکپارچه X65 برای اتصال 5G استفاده می کند. با این حال، سرعت اینترنت و دریافت سیگنال بر اساس سازنده متفاوت است. این چیپست از Wi-Fi 6، LE و Bluetooth 5.3 پشتیبانی می کند

در مقایسه با چیپست قبلی سری A (A15 Bionic)، اپل سعی کرده است تا روی بهبود عمر باتری آیفون تمرکز کند. بنابراین، از نظر عملکرد، ممکن است تفاوت زیادی به غیر از عمر باتری در Bionic A16 پیدا نشود. در همین حال، Snapdragon 8 + Gen 1 یک پردازنده جدید از Qualcomm است و هنوز از نظر GPU و CPU در مقایسه با A16 Bionic پایدار نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *